[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Eerste Urban Bike Event in Amsterdam
Wedstrijden slowbiking op straat

Fietsfans krijgen zaterdag 28 en zondag 29 maart een voorproefje van een nieuw Urban Bike Festival in Amsterdam. Organisator Cycle Fun Productions opent dan het nieuwe hoofdkwartier met coole fietsproducten en fietsevents, zoals een slowbiking contest en bike art.

Paulien Willems, eigenaar van Cycle Fun Productions, haalde haar inspiratie hiervoor bij de Berliner Fahrradschau. Deze tentoonstelling in Berlijn is het walhalla voor liefhebbers van urban biking. Fabrikanten showen daar de hipste modellen en fietsgadgets, trackbikers en BMX’ers laten er hun laatste kunstjes zien.

“Het is gek dat Amsterdam als dé fietsstad van de wereld zo’n evenement niet heeft”, zegt Willems. “Nederlandse fietsbeurzen zijn vooral gericht op de recreatieve fietser en niet op de vooruitstrevende stadsfietser.” Urban cycling is volgens Willems een subcultuur met bijbehorende kleding, gadgets en uiteraard hippe fietsen zoals fixies en beachcruisers, maar denk ook aan bakfietsen en fietsen van gerecyclede materialen.

Genoeg om te laten zien en te demonstreren dus op de events die Willems gaat organiseren. De opening van haar kantoor is een voorproefje van wat moet uitgroeien tot een echt urban bike event. Zo is er aanstaande zaterdag en zondag een expo met fietskunst, bijzondere fietsen, waaronder die van 8boxes. Dit bedrijf maakt fietsen die geheel bestaan uit gevonden onderdelen.

Tijdens het mini-festival kunnen bezoekers meedoen aan een wedstrijdje slowbiken. Daarbij is het de kunst om zo lang mogelijk te doen over elf meter fietsen. Echte cracks, waaronder BMX’er Sietse van Berkel, doen er acht minuten over, maar het wereldrecord staat op ruim twee uur. Dit jaar is er voor het eerst een Open NK Slowbiking Battle op diverse plaatsen in het land. Ook toeschouwers kunnen daaraan meedoen. Het evenement is een waar spektakel, met muzikale omlijsting en een enthousiaste speaker.

Willems tourt dit voorjaar en deze zomer langs een aantal Nederlandse gemeenten met het Open NK Slowbiking Battle, onder meer in Nijmegen (18 en 19 april), Amsterdam (24 mei). De finale is op 21 juni, vlak voor de start van de Tour de France in Utrecht.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”5269″ img_link_target=”_self” img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]